zondag 13 januari 2013

lay out en zorgen om een vriendje


Vorige week op het SA forum deze layout gemaakt met een sketch van pagemaps als voorbeeld. Op de foto: Bas met twee vrienden tijdens het afscheid vangroep acht vorig jaar... wat wordt ie al een grote goser he? Het papier is van de retro stack van Tim Holtz en ik vind het echt geweldig papier !!

En dan woensdag, dan gaat rakker naar de dierenarts. Rakker is bejaard, doof en heeft al een hele tijd de ziekte van cushing, en slikt daar medicatie voor, dagelijks. Als gevolg van de ziekte is het lange tijd echt af te raden geweest hem onder narcose te brengen maar nu is dat toch echt nodig. Zijn tandjes zijn helemaal aangeslagen met tandsteen en zijn aan het ontsteken. Nu dusdanig dat hij eigenlijk de hele dag pijn in zijn bekkie heeft...
Gelukkig is de ziekte nu goed stabiel ( dit zien we door half jaarlijkse bloedtesten) dus in samenspraak met de dierenarts gaan we het woensdag er op wagen..... het moet wel want zo gaat het voor hem ook niet, zijn bekkie moet weer schoon en gezond en vooral zonder pijn zijn want eten gaat moeizaam ( en dat terwijl een bijkomstigheid van cushing is dat je altijd honger hebt......)
Wat is de ziekte van Cushing?De ziekte van Cushing komt voor bij honden met een verhoogd gehalte van het hormoon cortisol in het bloed.Gewoonlijk wordt cortisol door het lichaam aangemaakt in stresssituaties om het lichaam voor te bereiden op een actie (vluchten of vechten). Bij honden met de ziekte van Cushing is het gehalte aan het hormoon cortisol in het bloed extreem hoog, en als dit onbehandeld blijft, wordt de hond steeds zwakker, en zal ten slotte aan de aandoening overlijden.

Hypofyse-afhankelijke Cushing ( heeft rakker)
Dit is de meest voorkomende vorm van de ziekte. Het wordt veroorzaakt door een langzaam groeiende tumor in de hypofyse( ondetrkant van de hersenen). Deze tumor produceert grote hoeveelheden van het hormoon ACTH, dat weer zorgt voor een te hoge productie van cortisol

Dat wordt een zenuwslopend woensdagje.....want zijn ziektebeeld is wel stabiel maar hij is een oude baas... sturen jullie positieve energie naar mijn maatje? dat kan hij nu goed gebruiken!


6 opmerkingen:

  1. Prachtig lootje hoor en ach gossie heel veel sterkte woensdag zal aan jullie denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij drietjes en onze 4 beestjes sturen alle positieve energie die we hebben naar Rakker. Heel veel succes woensdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een mooie LO, en ik ga woensdag de hele dag sturen hoor!!! Het is toch ook je kindje! Sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zag je LO al op het forum - vind hem heel mooi en stoer, zeker met dat leuke papier.
    Maar nu gaat mijn hart uit naar je hondje. Mijn eerste vondeling zag er net zo uit, maar in 't bruin. We gaven hem daarom de naam Roest, omdat hij toch niet op andere "gewone" namen reageerde.
    Geef hem al de liefde die je hebt (ik stuur alvast heel veel digitale) en ik vraag Roest om Rakker te steunen vanuit de hondenhemel.
    Ach Anita, sterkte hoor, dat zullen weer een paar bange uurtjes worden.
    Liefs,
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie LO hoor, lekker stoer!!
    En ach dat arme beestje, ik zal voor je duimen hoor morgen. Sterkte!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe is het vandaag met Rakker gegaan? Ik hoop goed, want ik heb echt aan jullie gedacht!

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen