zaterdag 9 februari 2013

verspilling?broodcake!



Ik houd niet van verspilling, niet alleen met etenswaren maar eigenlijk met alles. Ik ben geen fanatiekeling maar probeer wel bewust bezig te zijn met recyclen, onze aarde en onze voeding.


Oud brood, wie heeft het niet...
Op zoek naar mogelijkheden om het op te maken stuitte ik een aantal jaren geleden op brood-cake, er zijn  legio ( heerlijke!) recepten te vinden om je oude brood een  nieuw leven te geven om van te watertanden!  Dus zet ik hier twee van mijn favorieten neer. 

Dit overheerlijke recept vond ik een tijd terug, het is werkelijk verrukkelijk en een eigen recept van Maureen anderson

Ingrediënten

  • 175 gr. oud (wit)brood
  • 400 ml melk
  • 100 gr. boter
  • 3 stuks eieren
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 150 gr. suiker
  • 50 gr. geraspte kokos
  • 150 gr. zelfrijzend bakmeel

Bereiden

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Maal het oud brood in de keukenmachine fijn. ( of verkruimel het heel fijn op een andere manier). Verwarm de melk in een pan en laat de boter erin smelten. Roer er dan het oud brood door en blijf op laag vuur roeren totdat vrij snel een dikke pap ontstaat.
Haal de pan van het vuur en roer de suiker, kokos en vanillesuiker erdoor. Voeg dan een voor een de eieren toe. Zeef het bakmeel en spatel het door de broodmassa.
Vet een cakevorm in en bestuif de vorm met bloem. Vul de vorm met het broodbeslag en zet het 50 minuten in het midden van de oven. 
YUMM!!

Onderstaand heerlijke recept heb ik gevonden op broodnet en met een beetje eigen fantasie kun je hiermee varieren tot je een ons weegt!
Ingrediënten


600 g (diepvries) gemengd rood fruit
100 g witte basterdsuiker10 sneetjes oud witbrood of maïsbrood
slagroom of Griekse yoghurt
vanillesuiker
.
Bereiding
Meng het fruit met basterdsuiker en laat het minstens een uur staan (laat bevroren fruit helemaal ontdooien). Snijd de korstjes van het brood. Leg 2 sneetjes naast elkaar in een kleine cakevorm. Verdeel een kwart van het fruit met vocht in de vorm. Leg hier weer 2 sneetjes op en verdeel er weer een kwart van het fruit over. Herhaal dit nog 2 keer en leg er dan de laatste sneetjes op. Druk het geheel goed aan, dek het af met plasticfolie en leg er een conservenblik op. Zet de cake nu minstens een dag – liever 2 dagen – in de koelkast. Keer de cake de volgende dag op een platte schaal en serveer de plakjes met een flinke toef slagroom of Griekse yoghurt vermengd met vanillesuiker. Strooi er desgewenst poedersuiker over. 

genieten!


9 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me leuk om eens te proberen, want het ziet er lekker uit. Ik wacht alleen even tot na de winter, want ik heb nu 2 buurtzwaantjes en wat eendjes die erg blij zijn met onze verspilling!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en gelijk heb je! en dieren helpen met je restjes is ZEKER GEEN verspilling, integendeel!

      Verwijderen
    2. Ha ha dat vind ik ook geen verspilling! Bij hele strenge vorst koop ik zelfs extra brood. We hebben 2 zwanen die inmiddels op het raam komen kloppen als ze echt honger hebben. De eerste keer dat het gebeurde schrok ik me rot. Dat doen ze alleen bij echt strenge vorst.

      Verwijderen
  2. oei die onderste klinkt goed helaas zijn mijn blauwe bessen op die ik ingevroren had 4 kg van de zomer, dus komende zomer wordt het denk ik 10 kg en dna allemala keine portie`s mjammie.

    liefs Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goed idee zeg, dat ga ik zeker een keer proberen.
    Wij proberen ook altijd best bewust bezig te zijn.
    Glas, papier, plastic, alles word hier gesorteerd, tja we moeten het toch zelf doen met elkaar, ook voor onze kroost toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goed idee! Hier in Zwitserland is het brood altijd zo snel oud en mijn zoons verwend, dus ik ga het zeker maken.
    Ik maak nog wel eens " brotschnitten". Plakken brood snijden(tja, dat moet je hier zelf doen), en dan in een pannekoekenmengsel leggen(iets dunner dan anders), ik doe er ook vanillesuiker bij. Dan net zo bakken als pannekoeken.
    groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh dat klinkt ook hemels!! mmmmmm ga ik zeker proberen!

      Verwijderen
  6. Ik heb nooit veel brood over, want de vogeltjes, de kippen en de hond lusten het wel. Mijn vader, bakker van beroep, maakte broodpudding met rozijnen en rum. Maar deze zien er ook yammie uit.
    Hier wordt ook zo weinig mogelijk weggegooid. Respect voor moeder aarde, dat siert de mens. ;-)
    Liefs,
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen