woensdag 20 maart 2013

Salsa!


Het was een drukke week en ik had de fut niet om mijn blogje eerder te schrijven... de tijd gaat veel te snel en ik zou graag 36 uur in een dag hebben in plaats van 24, waar moet ik dat verzoek indienen?
Vandaag een voorraadje salsa gemaakt, naar eigen recept en zeer in trek dus een paar potten extra gemaakt om weg te geven, wat altijd op prijs wordt gesteld en ik doe het graag.. en weer een lekker stapeltje dieprvriesdoosjes om ze  in te vriezen
Ik zal het recept hier neerzetten, deze salsa is heerlijk en super gezond! Je kunt hem eten bij vlees of kip, gebruiken om te dippen met cornbchips. Ikzelf vind het heerlijk op een boterhammetje met kaas of gewoon geroosterd brood erin scoopen..of bij de sla mmmmmmm!!
Hier dus mijn recept, ik hoop dat je er plezier aan beleeft!
Voor ongeveer 2.5 jampot of weckpot:
Nodig: 
2 eetlepels olijfolie
1 flinke rode ui
1 flinke gewone ui
1 spaans pepertje
5 grote tomaten
1 blik tomaten ( heel) op tomatensap ( de italiaanse zijn erg lekker!)
1blikje tomaten puree ( aangelengd met ongeveer 150 ml water)
4 teentjes knoflook
2 paprika's
1 theelepel paprikapoeder
1 theelepel chilipoeder
half bosje koriander
1 theelepel gemalen komijn
1 eetlepel citroensap
1 theelepel zout
1 eetlepel zoetsof ( canderel oid)- Wij gebruiken geen suiker, doe je dit wel kun je natuurlijk een lepel suiker nemen.

En hoe brouw je deze kannietmislukkenenisomjevingersbijoptevreten salsa??......

Maak alle groenten goed schoon, haal de zaadjes en de zaadlijsten uit de paprika's en de spaanse peper,pel de tomaten. en schil de uien.
Snij de tomaat in kleine blokjes( ook die uit het blik), snij de paprika in kleine blokjes, snipper de ui, pers de knoflook en nij de spaanse peper zo fijn je kunt, snij de koriander fijn.
Verhit de olijfolie en fruit hierin de ui, paprika, spaanse peper de knoflook en de paprikapoeder en de koriander tot het hele goedje wat glazig wordt.
voeg nu de tomaten+sap en de aangelengde tomatenpuree toe,en ook het citroensap, chilipoeder, zoetstof, komijn en zout toe breng het aan de kook en laat lekker even pruttelen voor een paar minuutjes ofzo.
proef de slasa en belsis of het goed is.
Laat het nog een minuut of 15 sudderen en haal het van het vuur.
afkoelen en klaar ben je! In de koelkast is de salsa ongeveer een dag of 8 goed. Maar het laat zich heel prima invriezen en dat doe ik dan ook: doosje uit de vriezer even ontdooien en smullen maar!
Ik verdriedubbel de ingredienten meestal, dan heb ik een lekker voorraadje voor mezelf en nog een paar leuke potjes om weg te geven.

ook nog...


week 12 van mijn deck gemaakt. de prompt was creatief, nou het kaartje spreekt voor zichzelf denk ik.

10 opmerkingen:

  1. Ziet er ZAAALIG uit Niet... En geweldig je kaartje deze week!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmmmm zie salsa ziet er echt lekkkkkker uit!!!

    Groetjes Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er goed uit, jammie. Ga het zeker eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die salsa ziet er echt heerlijk uit! Mooi kaartje voor de deck heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je salsa ziet er heerlijk uit.
    Ga 'm zeker een keertje proberen.
    Je kaartje is prachtig.
    Heerlijk zo een creatief gezin.

    Groetjes Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mmmmmmmm die ga ik even opslaan hihihihi
    ziet er namelijk goed uit ;)

    Je kaartje is ook erg mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohhhh ik ben gek op salsa dus ik ga dit recept zeker opslaan en een keer gebruikten.
    Je deckkaartje is ook prachtig, mooi die tekening er op!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je recept klinkt erg lekker. En je Deck kaartje is ook erg mooi.

    liefs Heidie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mmmmh, die salsa ziet er heerlijk uit. Heb het recept meteen maar even opgeslagen!
    En ook je DoM kaartje ziet er gaaf uit.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. he, he, nu kan ik terug op je blog, het lukte me niet daarstraks.
    Ohhhh, die salsa, wat fijn dat je dat recept deelt. Lekkkeuulll.
    Ga ik vast ook eens maken (zal niet lang duren :-D)
    Creatieve families zijn interessante families. Heel leuk, je kaartje voor de deck.
    Liefs,
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen