zondag 2 maart 2014

Laat de lente maar komen....

Ik heb lang gehunkerd naar winter, en dan bedoel ik niet de halfzachte verlenging van de herfst die we dit jaar gehad hebben.... maar nu de bolletjes uit de grond piepen en er zelfs al weer bloesem aan de bomen hangt is het tijd voor de lente en komen we in een tijd van plannen maken ,en te zaaien wat later geoogst kan worden.


Deze week niet tot nauwelijks met handwerken of collages bezig geweest, maar wel heerlijk gelezen.
Een trilogie die ik door de jaren heen al vaker heb gelezen maar hij blijft prachtig. in de Guinevere trilogie van Rosalind Miles zien we een heel ander Guinevere. daar waar in de mists of Avalon Guinevere een verwende en jengelende vrouw is, is ze in deze boeken het tegenovergestelde, een krachtige zelfstandige vrouw.


 "Zij was de laatste in een reeks trotse Koninginnen, uitverkoren om te heersen over de vruchtbare velden van het Zomerland. Zij was de Hoedster van de Grote Godin; Krijgsvrouw, Geliefde, Muze. Tot op heden heeft haar verhaal nooit geklonken... Dwars door de, vele koninkrijken en eilanden van het oude Brittannië begint Arthur zijn tocht om de Opperkoning te worden. Maar ook al strijdt hij om zijn geboorterecht op te eisen, een mooie hartstochtelijke, vrouw staat klaar om haar lot te volbrengen. Guenevere, dochter van Koningin Maire Macha en Koning Leogrance, zal spoedig dé troon bestijgen van het Zomerland, na de plotselinge tragische dood van haar moeder. Vanuit de wervelende nevelen van Avalon zal ze toezien op de heldhaftige wapenfeiten van de nieuwe Opperkoning. En ze zal hem aan haar zijde ontbieden.. Met een uitzonderlijk intuïtieve en krachtige stijl tovert de veelzijdige auteur Rosalind Miles een legende tot leven: de grootse, glorieuze dagen van de dappere, gekwelde Guenevere koningin over een oeroud rijk: het Zomerland."

Als je van arthur legenden houd is het zeker een aanrader, je moet alleen, als je de nevelen van Avalon kent wel even omschakelen Zo is bijvoorbeeld  Morgan ( morgain)  in deze versie de slechte vrouw in tegenstelling tot haar rol in the mists of avalon waar zij priesteres van de moeder godin is en guenevere daarintegen is de volgster van de moeder godin en koningin van zomerland in tegenstelling tot avalon waar zij een jaloers, kortzichtig  kind is en het christelijke geloof aanhangt.

geef mij de tsevige, niet piepende, guenevere maar ..... haha

fijne week weer!


5 opmerkingen:

  1. O ja...echt genieten van al het groen dat overal alweer tevoorschijn komt. Heerlijk, de lente zit al in de lucht.
    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hunker met je mee, naar die strenge winter met veel vorst maar zonder sneeuw, helaas het is bijna de hele winter lente-achtig geweest. Nu wil ik inderdaad ook voorjaar en dan ook een echte voorjaar met veel zon en wat warmte om al heerlijk in het voorjaarszonnetje te zitten.

    Liefs yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook heel blij met de lente die er aan komt. Mooi om al dat groene spul weer op te zien komen. En er beginnen al weer bloemen te bloeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nieuw leven is altijd leuk. Ik hoef niet zo onmiddellijk een strenge winter, temeer omdat ik ver moet rijden naar het werk en ik liever op een niet-gladde ondergrond rij. Maar weekends wandelen in de sneeuw, is natuurlijk leuk.
    Geef mij dat lentegevoel maar, overal nieuwe, frisse kleurtjes ...
    En een weekje heerlijk lezen en niet freubelen, kan even therapeutisch werken.
    Liefs,
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb de winter ook echt gemist, maar als het dan toch niet komt kom dan maar op met dat voorjaar, gisteren heerlijk genoten van het prachtige bijna zomerse weer en al die geuren en de ontluikende bloesem, de vogels die fluiten echt heerlijk. Wat een leuke foto van die vos en je boeken, ik zie wel dat ik er nog lang niet ben na alles van Avalon straks! Ik geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen