dinsdag 26 april 2016

Ketchup!

Image result for ketchupZoals beloofd het recept voor zelfgemaakte ketchup.

Ik heb altijd al graag geweten wat er in mijn eten zit en er is geen betere manier om daar grip op te houden/ krijgen  dan het zelf te maken, niet alleen super lekker en leuk om te doen maar toch  ook al gauw heel wat gezonder!
 Zoals bijvoorbeeld bij ketchup, 45 tot 57 ( de meningen en inhoud van verschillende merken lopen uiteen)    klontjes suiker in een fles (!!) Nu ben ik echt niet vies van een beetje suiker maar dat is toch wel te gek voor woorden niet? Dat moet toch met veel minder kunnen dacht ik zo... en ja dat kan zeker en het is lekkerder dan meneer Heinz... durf ik te beweren!
na heel veel recepten van anderen te hebben bekeken , geprobeerd en gecombineerd heb ik gaandeweg een recept samengesteld dat in casa de Hooge  KETCHUP mag heten maar dan wel met veel minder suiker en lekker vers.
Wat heb je nodig?


* 1 KG rijpe (tros)tomaten
* 1 pakje gezeefde tomaten ( zonder toevoegingen)
* 1 blikje gepelde tomaten ( blokjes)
* 2 tenen knoflook
* 1 theelepel gedroogd korianderblad
* halve theelepel kerrie
* halve theelepel Chilipoeder
* halve theelepel paprikapoeder
* 1 theelepel mosterd
* halve theelepel zout
* 250 ml kruidenazijn
* 60 gram bruine basterd suiker
                                       
* ongeveer 3 a 4  ml natrena liquid classic ( om mee te koken)
 maar je kunt elke zoetstof nemen die je prettig vind. zolang de                                                                hoeveelheid zoetstof die je gebruikt overeenkomt met ongeveer 40 gram                                                suiker)

Was en snijd de tomaten in stukken en hak de knoflook grof.
Doe twee eetlepels olie in de pan ( ik gebruik het liefst een braadpan) en voeg de stukken tomaat, de knoflook,korianderblad, chilipoeder, paprikapoeder, mosterd, zout, gepureerde en de blokjes gepelde tomaat  de suiker en de azijn erbij. Breng het geheel aan de kook en zet het laag maar het moet blijven pruttelen, doe de deksel schuin op de pan en laat het een half uurtje tot drie kwartier pruttelen.
Pak een andere pan en wrijf nu alles met een houten lepel door een zeef zodat alleen de velletjes en pitjes achterblijven in de zeef. als er veel pulp achterblijft in de zeef doe ik dit wel eens in een mengkommetje, haal de staafmixer erdoor en wrijf de prut nogmaals door de zeef zodat niets aan smaak en sap verloren gaat)breng de saus weer aan de pruttel en proef even, nu doe je de zoetstof erbij, naar smaak. Nu is het de bedoeling dat de saus nog indikt / inkookt dus pruttelen zonder deksel en af en toe roeren totdat je de saus dik genoeg vind.

Om de ketchup goed te kunnen bewaren kun je glazen potten en of flessen met schroefdeksel gebruiken die je eerst hebt gewassen en daarna goed hebt uitgekookt/ steriel gemaakt.
(vul een grote pan met water breng het aan de kook en laat ( open ) potten/ flesjes en losse doppen minimaal 5 minuten koken ( onder water) zet ze op de kop op een schone doek.
Ikzelf houd niet van verspilling en dus hergebruik ik bijvoorbeeld kleine groenten potjes, lege jampotten en sausflessen augurken potjes etc.  zolang ze maar een aluminium schroefdeksel hebben en van glas zijn.

is de saus dik genoeg en naar je smaak? zet een trechtertje op de pot of fles, vul hem tot op de rand met de HETE saus en draai direct de deksel er stevig op en zet hem op zijn kop. laat de potten en of flessen zo zeker een half uurtje staan: op de kop.
de pot of fles trekt vacuüm en zo kun je je saus ongeopend zeker een half jaar bewaren op een koele donkere plaats ( sommige mensen zeggen tot wel een jaar)Ik laat ze meestal verder koud worden in de koelkast

Ik zeg leuk etiketje maken, frietjes in de oven en smullen maar!
Image result for frietjes smiley

Liefs,
Anita



                                     

5 opmerkingen:

  1. I grew up eating homemade ketchup! So good to read store labels. It's a crime how much sugar they put in processed food!

    I love your labels, Dutchess! Keep up the great work! ♥♥♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohlala, dat klinkt als een echt heksenprutje, heerlijk. Ik ben alleen niet zo van de natrena of andere zoetstoffen, kun je dat gewoon vervangen door ook bruine suiker te gebruiken? Verder klinkt het als een heerlijk recept. Misschien moet ik mijn toverstafje ook maar eens tevoorschijn halen. Kook jij overigens wel eens met de römertopf? Ik ben op zoek naar simpele gerechten, bijv. hachee, goulash, e.d. Groetjes weer!!xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Marjolijn :-) ja hoor , gewoon de zoetstof vervangen voor een paar lepeltjes bruine suiker (naar smaak) ik gebruik half suiker half zoetstof omdat mijn man diabeet is. We hebben ketchup zonder suiker/zoetstof geprobeerd maar dat vinden we echt niet lekker, zo zuur!
      De römertopf staat hoog op mijn verlanglijstje!! Ik heb tussen neus en lippen door de woorden moederdag en romertopf laten vallen dus wie weet wat de mannen ervan hebben opgepikt haha .Dus dan kom ik naar jou voor tips :-D ik heb al wel een beetje rondgekeken naar de mogelijkheden Enzo en er zijn online hele lekkere recepten voor rundvlees in de römertopf.

      Verwijderen
  3. Ah, mijn man is ook diabeet, maar ik gebruik gewoon suiker. Ik vind maar lastig goede recepten voor de R.T. Heb hem ook pas weer ontdekt maar weet nu al weer waarom hij in de kast verdween. Moet me er toch eens echt in gaan verdiepen want het is wel heel handig.

    BeantwoordenVerwijderen